0299-428 059 / 06-55395745 info@12move-fysiotherapie.nl

Easy Taping Methode

Deze methode wordt regelmatig toegepast door Natalie de Koning tijdens de behandeling en onderstaand volg een uitleg hieromtrent.

Tapen is voor vele een bekende behandeling van sportblessures, maar hier houdt het niet op! De laatste jaren heeft het therapeutisch tapen een vogelvlucht genomen en zijn de mogelijkheden van tapen als aanvulling op de reguliere fysiotherapeutische behandeling inmiddels enorm. Denk daarbij eens aan:

• Nek- en Rugklachten
  • Tennisarm
  • Enkelklachten
  • Knieklachten etc.

Het gehele lichaam is met elkaar verbonden door middel van de fascia. (bindweefsel) Zo kun je dus via de oppervlakkige huid, diepere lagen beïnvloeden. Bijvoorbeeld botten, spieren en gewrichten. Dit kan direct door de trekkracht van tape en indirect heeft het drukdaling tot gevolg.

Werking Easy Taping:

Als de tape op je huid zit, krimpt het. Doordat de tape krimpt, worden de huidlagen opgetild. Hierdoor ontstaat afname van druk in de huidlagen en de spieren onder de tape. Dit veroorzaakt:

• Directe afname van de pijn.
  • Verbeterde doorbloeding.
  • Vergroten van de mobiliteit van het gewricht.
  • Meer stabiliteit in het gewricht.
  • Sneller herstel.
  • Indirecte afname van de extra spierspanning die optreedt bij pijn.

Effectief bij:

• Pijnklachten.
  • Instabiliteitsklachten.
  • Bewegingsbeperkingen.
  • Littekenweefsel.
  • Vocht en oedeem.

Nuttige informatie:

– De dikte van de tape is vergelijkbaar met de huid, waardoor je snel vergeet dat je tape op hebt.
– De tape is lucht en vocht doorlatend. De huid kan dus normaal ‘ademen’ en zweten.
– De tape blijft op doorgaans op handen en voeten 1-2 dagen zitten. Op de rest van het lichaam minimaal 3-4 dagen.
– De tape is vochtbestendig: het mag gewoon nat worden.
– Voor het verwijderen van de tape wordt aangeraden de tape in te smeren met olie of iets anders vets zoals bodylotion en even te laten intrekken.

tape-knie