0299-428 059 / 06-55395745 info@12move-fysiotherapie.nl

Menu
Basisprincipes Pilates

De basisprincipes van Pilates:

 

Concentratie

Alle bewegingen die je uitvoert moeten ‘geconcentreerd’ plaats vinden. Dat wil zeggen met je volledige aandacht bij elk spiertje dat je aanspant. Ga steeds in gedachte naar die spier of spieren.

Probeer duidelijk te voelen waar die spieren zitten en hoe deze aanspannen. Dat verbetert de kwaliteit van de contractie en nauwkeurigheid van de uitvoering. Hierdoor zal de training effectiever en intensiever worden. Dit geeft teven een positieve ‘Mentale tuning’. Doordat je met je volledige aandacht bij de oefening bent, vergeet je alle andere dingen.

Beheersing

Alle bewegingen moeten beheerst uitgevoerd worden. Dus geen slordige slappe bewegingen. De nauwkeurigheid van de beweging is strek bepalend voor het effect. Je moet de juiste spieren in de juiste combinatie aanspannen. Een slordig uitgevoerde beweging is blessure gevoeliger dan een beheerst uitgevoerde beweging.

Centrum

De stabiliteit en stevigheid van je lichaam wordt niet in de eerste plaats bepaald door de kracht van je armen en benen maar door je centrum. Je centrum of ‘core’ rond je onderrug en onderbuik. Het spiercorset van je centrum wordt gevormd door de spieren in je onderrug, onderbuik, bekkenbodem en middenrif. Voordat je bewegingen van je armen of benen uitvoert moet je altijd eerst je centrum stabiliseren en een powerhouse creëren.

Nauwkeurigheid

Elke beweging van Pilates heeft een bepaald doel: bepaalde spierketens activeren in een bepaalde richting met een bepaalde hoeveelheid spanning. Elke beweging heeft een duidelijk begin en eindpunt. De bewegingen moeten nauwkeurig uitgevoerd worden om dat doel te bereiken. Probeer ook duidelijk de bewegingen af te remmen en vast te houden in de eindstand.

Ademhaling

Zonder een optimale ademhaling kan je moeilijk functioneren. Om de training vol te kunnen houden heb je voldoende zuurstof nodig.

De meeste mensen zijn geneigd de ademhaling vast te zetten bij de oefeningen. Daarom is de ademhalingsinstructie een belangrijk onderdeel van de Pilates training, de ademhaling dient in de buik plaats te vinden en niet in de borst. Bij het inademen vind plaats door de neus waarbij de buik wat naar voren komt, het uitademen wordt door geperste lippen gedaan en de navel wordt ingetrokken.

Als tijden de oefeningen de buik wordt aangespannen verplaatst de ademhaling zich vanzelf naar de flanken.

Houding rug

Houding is tevens een element dat bij Pilates veel aandacht verdient;

Nagenoeg alle oefeningen worden uitgevoerd met een holle onderrug, dit omdat dan de twee diepe rugspieren die in de onderrug zitten goed geactiveerd worden, door het aanspannen van die spieren kun je de onderrug stabiliseren waardoor deze sterker wordt. Een holle onderrug is immers de natuurlijke vorm van je lichaam.

Schouderbladen naar elkaar toe (achter) drukken maar tegelijkertijd de schouders laag houden, om de spieren tussen de schouderbladen te versterken.

De kin moet worden ingetrokken, het gevoel van het maken van een dubbele onderkin, waardoor de diepe nekspieren geactiveerd worden om de nek sterker en stabieler te maken.

De navel ingetrokken houden het gevoel van het dichtmaken van een te strakke broek (het laatste knoopje moet nog dicht) daarmee activeren we de buikspieren.

NB. Pilates is een lichaamstotaal training dat wil zeggen als je spierpijn krijgt je dit zal krijgen in de zwakste schakel, laat je hier dus niet door afschrikken. Het is een teken van je lichaam dat je juist daaraan moet werken.